Koiran ja kissan sydänsairaudet

sydäntutkimus koira
sydäntutkimus kissa

Sekä koirat että kissat voivat kärsiä monesta erilaisesta sydänsairaudesta. On arvioitu että n. 10% koirista ja kissoista jotka vierailevat eläinlääkärillä, kärsisi sydänsairaudesta. Osuus on korkeampi vanhemmissa eläimissä. Seniori-ikään ehtineiden lemmikkien osuus voi olla jopa 60%. Lemmikin sydänsairauden oireisiin voi kuulua yskiminen, tihentynyt hengitys, hengitysvaikeudet, tajunnan menetykset tai vähentynyt aktiviteetti. Usein mormaalista poikkeava ääni sydämessä (sydämen sivuääni) todetaan sydämen kuuntelututkimuksessa.

Diagnoosin varmistamiseksi käytetään yleisesti useiden tutkimusten yhdistelmää, kuten rintakehän röntgenkuvaus, sydämen ultraäänitutkimus, EKG-sydämen sähkökäyrä, sydämen EKG:n pitkäaikaisrekisteröinti (Holter-tutkimus) sekä verenpaineen mittaus. Näillä diagnostisilla työkaluilla voidaan selvittää mahdollinen piileväkin sydänsairaus ja tulosten perusteella määritellä kunkin potilaan tilanteeseen sopivin hoitomuoto. Hoito sydänsairauteen voi käsittää yhdistelmän lääkityksiä sekä elämäntapamuutoksia liittyen ruokavalioon sekä aktiviteetin tasoon.

Yleisimmät hankitut sydänsairaudet (ei synnynnäiset):
Koiran eteiskammioläppien myksomatoosi rappeuma eli "läppävika" (MMVD)
Koiran dilatoiva kardiomyopatia (DCM)
Kissan hypertrofinen kardiomyopatia (HCM)

Lisäksi kissat sekä koirat voivat kärsiä monista synnynnäisistä vioista:
Aortan ahtauma eli subaorttastenoosi (SAS)
Keuhkovaltimon ahtauma eli pulmonaalistenoosi (PS)
Patentti ductus arteriosus (PDA)
Kammioväliseinämäreikä (VSD)
Eteisväliseinämäreikä (ASD)
Mitraalidysplasia (MD)
Trikuspidaalidysplasia (TD)

Arytmiaa (sydämen rytmihäiriötä) esiintyy koirilla ja kissoilla jotka kärsivät sydänsairaudesta. Tajunnan menetys sekä yleinen heikotus ovat tyypillisimmät merkit sydämen rytmin häiriöstä lemmikeissä.